Oer-Hollands Vrumona verkocht: werd groot met Pepsi-Cola en Sisi
De oer-Hollandse frisdrankmaker Vrumona, die groot werd dankzij merken als Sisi en Pepsi-Cola, komt in buitenlandse handen. Bierbrouwer Heineken verkoopt het bedrijf voor 300 miljoen euro aan het Deense Unibrew. Hoe de limonadefabriek uit Bunnik uitgroeide tot de tweede speler van Nederland.
Door de verkoop krijgt Vrumona, eigenaar van eigen merken als Royal Club, Sourcy en Sisi, na ruim driekwart eeuw een buitenlandse eigenaar. Heineken Nederland, dat Vrumona sinds 1968 volledig in handen heeft, zegt zich te willen concentreren op de biermarkt. Onder de nieuwe Deense eigenaar Unibrew zou Vrumona meer aandacht krijgen en betere kansen om verder te groeien.
Fris naast bier
Vrumona werd vlak na de oorlog opgericht door een groep kleine lokale limonadeproducenten, die door een gemeenschappelijke fabriek grootschaliger, efficiënter en goedkoper wilden produceren.
In de jaren daarna sloten steeds meer kleine producenten zich aan, en in 1951 ging ook bierbrouwer Heineken meedoen. Drijvende kracht achter de nieuwe frisdrankfabriek was Anton van Dam, de oudste broer van de latere PvdA-politicus en VARA-voorzitter Marcel van Dam.
Moeilijke start
De start van Vrumona was moeilijk, als gevolg van de na-oorlogse suiker-schaarste en kapitaalgebrek. De oprichting van een eigen sapfabriek in Suriname en de overname van een plantage brachten geen soelaas. Nadat suiker weer zonder restricties kon worden ingekocht, en dankzij financiële steun van Heineken, kwam het bedrijf pas echt op stoom.
Vrumona brak uiteindelijk door dankzij de successen van het eigen sinasmerk Sisi en Pepsi-Cola, dat sinds 1949 in licentie van de Amerikaanse eigenaar Pepsico mocht worden geproduceerd en verkocht.